Deniz Turizminde Tekne Kiralama Sektöründe Yeni Gelişmeler
9 - 22 Haziran 2024 tarihli sayıdan ADDeniz turizminde, pandemi süreciyle birlikte hareketlenen tekne kiralama pazarı, hem ülkemizde hem de dünya genelinde dikkat çekici bir ivme kazanıyor.
Tekne tatili, otel fiyatlarındaki artışlar karşısında daha özgür ve özel bir tatil deneyimi sunması nedeniyle tercih ediliyor.
Türkiye'de 2013 yılında 4 bin 083 teknenin bulunduğu filo, 2023 yılında 5 bin 555 tekneye ulaşarak büyüme kaydetti.
Türkiye'deki yat ve tekne kiralamaları, 600 milyon dolarlık mavi tur hacmine katkı sağlarken, deniz deneyimleri pazarının büyüklüğü ise 2 milyar dolar seviyesine ulaştı. İlan verenlerle potansiyel müşterileri bir araya getiren viravira.co, Türkiye'nin online tekne kiralama ve deniz deneyimleri platformu olarak sektörde öne çıkıyor ve veri trafiğini yönlendiriyor.
BARAN YILDIRIM / VIRAVIRA.CO KURUCU ORTAĞI VE CEO’SU OTELLERE GÖRE UCUZviravira.co Kurucu Ortağı ve CEO'su Baran Yıldırım, deniz turizmini lider tatil seçeneği haline getirmek ve ilan verenlerle tatilciler arasında kolay ve güvenilir iletişim sağlamak amacıyla çalıştıklarını belirtiyor. Yıldırım'a göre, viravira.co'da listelenen teknelerin doluluk oranları nisan ayı itibarıyla yüzde 45'e ulaşmış durumda ve sezonun yüzde 90-95 dolulukla kapanması bekleniyor.
2024 sezonunda en çok tercih edilen tekne tipleri sırasıyla gulet, motor yat, yelkenli ve katamaran olurken, tekne kiralama fiyatları lokasyona, boyuta, tekne tipine ve sınıfına göre değişkenlik gösteriyor.
Yüksek sezon günlük kiralama ücretleri Türkiye'nin güney sahillerinde, yelkenli teknelerde kişi başı günlük 2 bin 500 TL'den başlarken, katamaranlarda ve guletlerde ise kişi başı günlük ücret 3 bin 500 TL seviyesinde başlıyor.
Motoryatlar ise hız ve konfor arayanlar tarafından tercih edilirken, günlük kişi başı ücretler 4 bin 500 TL'den başlıyor. viravira.co'da bulunan en yüksek fiyatlı teknenin günlük kiralama bedeli ise 3,1 milyon TL seviyesinde.
Deniz turizminin popülerliği nedeniyle marinalara olan talep artarken, yüksek marina maliyetleri tüketicileri tekne kiralama yoluna yönlendiriyor.
Yat ve Tekne Endüstrisi Derneği (YATED) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Bekiroğlu'na göre, sektördeki talep artışıyla birlikte firma sayısında artış yaşanmasına rağmen, pazar paylarında büyük değişiklikler olmuyor.
ADKOMŞUYLA REKABET KIZIŞIYunanistan, yaz aylarında Ege Denizi'ndeki komşu adalara geçişi kolaylaştıran kapıda vize uygulamasıyla adaların ekonomisini canlandırıyor. Ancak, tekne tatili yapanlar için kapı vizesinin kısıtlı süresi ve uygulaması, seyir odaklı tekne tatilleri için uygun olmayabiliyor.
Yunanistan'ın yeni ek vergileri ve kapı vizesiyle ilgili uygulamaları, charter tekneler için ek maliyetlere neden olurken, sektöre olumlu katkı sağlamadığı belirtiliyor.
Türkiye, kıyıları, koyları ve tekne turizmi aktiviteleri açısından dünyanın en iyi tekne turu destinasyonlarından biri olarak kabul edilirken, sektörün rekabetçi bir konumda olduğu vurgulanıyor.
Setur Turizm Ürün Yönetimi Direktörü Serhat Günay, sektörün fiyat aralıklarının rekabetçi olduğunu ve özellikle aileler ve arkadaş grupları için ideal bir tatil alternatifi sunduğunu belirtiyor.
Mavi turların geçmişte daha çok yabancı turistler tarafından tercih edilirken, pandemi sonrası Türklerin de bu turlara ilgi gösterdiği ve genç-aktif tatilcilerin tekne turlarını tercih ettiği gözlemleniyor.
Murat Bekiroğlu'na göre, sektördeki marina maliyetlerindeki artışlar, işletme maliyetlerini yükseltirken, yatırım maliyetlerini de etkileyerek sektörde zorluklar yaratıyor.
Türk yat charter firmalarının, Yunanistan'ın sağladığı hibe ve teşviklere karşılık aynı imkanlardan yararlanamaması, sektörde Yunanistan'a karşı zorlu bir rekabet ortamı oluşturuyor.